Retningslinjer for Personvern, Reklamasjon, Angrerett og Retur

Vi håndterer dine personopplysninger på en sikker måte. Vi gjør følgende:

Personopplysninger

Når du handler på skinnassistanse.no trenger vi navn, adresse og e-post. Dette er nødvendig for å kunne sende din bestilling til riktig leveringsadresse og kontakte deg hvis det skulle være behov. Vi er pålagt å oppbevare informasjonen i forbindelse med regnskapsføring, avgiftshåndtering og eventuell garanti-/returhåndtering. Denne historikken slettes ikke. Vi oppbevarer av sikkerhetshensyn også IP-adressen som er benyttet for å registrere bestillingen. Informasjonen er tilgjengelig på «Min side».

Betaling med kort

Kortnummer oppbevares ikke utover det som er nødvendig for å sikre effektiv håndtering av eventuelle problemer med belastning, oppheving av reservasjon og kreditering.

Sikker bruk av kredittkort

For å gjøre det enda sikrere for deg når du handler, lagres ingen kortinformasjon hos skinnassistanse.no. Tredjepartsleverandør av Sikker Kortbetaling lagrer heller ikke denne informasjonen utover det som gjelder den unike transaksjonen som utføres av Kunde. Les mer på https://stripe.com/no

Hva er cookies og hva brukes de til?

Skinnassistanse.no benytter informasjonskapsler (cookies), som de fleste andre nettbutikker, og i henhold til norsk lovgivning. En cookie er data som lagres i din nettleser for at nettsiden skal kjenne deg igjen fra side til side og besøk til besøk.

Hva slags informasjon lagres?

Skinnassistanse.no bruker såkalte førsteparts-cookies for at du skal få en grunnleggende nettbutikksfunksjonalitet. Formålet med førsteparts-cookies er å kjenne igjen hvem du er slik at du får riktige priser og enklere innlogging. Vi kan på denne måten huske varene i handlevognen din, hvor du er på siden og om du er i en chat med oss. Blokkerer du disse førsteparts-cookiene vil ikke butikken vår fungere.

 

For at vi skal kunne tilpasse butikken til deg, bruker våre samarbeidspartnere tredjeparts-cookies for å spore dine bevegelser på våre sider. Skinnassistanse.no bruker også opplysningene til å analysere din oppførsel for å gjøre nettbutikken enklere å bruke.

 

Slik kan du unngå cookies

Om du ønsker å unngå bruk av cookies kan du stille inn din nettleser til å ikke akseptere cookies automatisk. Se nettleserens hjelpesider for innstillinger. Vær oppmerksom på at om du velger å utelukke cookies, vil flere av funksjonene på Skinnassistanse.no ikke fungere. Utenforstående kan bare få innsyn i opplysningene dersom dette er nødvendig for å utføre bestemte tjenester for Skinnassistanse.no. Ved å bruke nettsiden Skinnassistanse.no samtykker du til bruk av informasjonskapsler.

Personopplysninger til tredjepart

Skinnassistanse selger ikke personopplysninger til tredjepart, og vi bytter eller videreformidler heller ikke slik informasjon med tredjepart. Utenforstående kan bare få innsyn i opplysningene hvis dette er nødvendig for å utføre bestemte tjenester for Skinnassistanse. I slike tilfeller inngås strenge avtaler for å ivareta informasjonssikkerheten, i tillegg vil Skinnassistanse.no alltid bestemme hvordan behandlingen av opplysningene skal foregå. Skinnassistanse.no ved daglig leder er ansvarlig for behandlingen av personopplysninger som beskrevet ovenfor.

Reklamasjon – Forbrukerkjøpsloven av 21. Juni Nr. 34 2002

Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget, eller burde oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok tingen (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen sendes oss skriftlig primært ved å sende oss en epost eller brev.

Bekreftelse på mottak av reklamasjonshenvendelsen vil komme på mail til den mailadressen som kunden har registrert på sin «Min side». I bekreftelsen vil det også bli informert om det kreves spesielle vilkår / håndtering fra kjøper side ifm. retursending av tingen.

Dersom det foreligger en mangel ved tingen og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende mangelsbeføyelser:

Holde kjøpesummen tilbake

  • Under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering
  • Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig (forutsetning at varen er i samme stand og mengde, § 51)

(Hvis kriteriene for heving av kjøpet er i henhold til reklamasjonsreglene i Forbrukerkjøpsloven, skal avtalt beløp og eventuelle frakter refunderes innen 14 dager fra varen er registrert mottatt oss)

Kreve erstatning

Hvis selgerens retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke tingen ( vi tolker dette løper fra tingen er kvittert inn til Skinnassistanse) har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader, § 30.

Informasjon om angrerett

Hvis du angrer på et kjøp hos oss, er det angrerettloven som gjelder. Vi ønsker at håndteringen skal være så enkel som mulig for begge parter. Ved angret kjøp har selger og kjøper noen forpliktelser som må følges innenfor angrerettlovens bestemmelser. Vi sender ut informasjon til alle våre privatkunder, via e-post, rundt angrerettloven og angrerettskjema ved hvert kjøp som foretas hos oss.

Vi anbefaler å vise god omsorg for varen og originalemballasjen hvis man ønsker å returnere varen trygt og sikkert tilbake.

Under finner du noen viktige utdrag fra angrerettloven:

Angreretten betinger at kunde bærer kostnadene selv (jf. Angrerettloven § 8, punkt i). Dersom varene ikke kan returneres med normal post anbefaler vi Posten.no for mer info og gjennomføring av retur av større pakker. Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type levering enn er dette en kostnad som bæres av kunde(jf. Angrerettloven § 24).

Angreretten kan ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen eller mottatt datafiler på egen server, eller der lisenskode/-informasjon er gjort tilgjengelig.(jf. Ang Angreretten § 22, punkt g og n)

Angreretten betinger at melding er gitt selger innen 14 dager etter at leveransen er mottatt.(jf. Angrerettloven § 21). Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding om angrerett er blitt gitt, sende varene tilbake.(jf. Ang Angreretten § 25)

Angreretten gir næringsdrivende rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon. (jf. Ang Angreretten § 25).

Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet..(jf Angrerettloven § 1).

 

Aktiv handling

Det forplikter en aktiv handling* fra deg på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med en aktiv handling kan vi behandle saken på en rask og effektiv måte for begge parter, iht. angrerettloven (* ref. 14 dagers fristen nevnt i angrerettloven § 11).

Retur eller reklamasjon

Dersom produktet du ønsker å returnere ikke finnes i listen over, eller dersom du har fått beskjed om å returnere varen til oss, gjør du som følger:

  • Logg deg inn på «Min side» ved å klikke på «LOGG INN» oppe til høyre.
    Dersom du allerede er logget inn, klikker du på navnet ditt oppe til høyre og velger «Min Konto»
  • Under Mine Ordre klikker du på «Se ordrehistorikk. Der finner du ordrenummer.
  • Opprett en mail og legg inn ordrenummer og RETUR i Emnefeltet.
  • Fyll inn feilbeskrivelse og bankkontonr. i selve mailen. Send den til post@skinnassistanse.no
  • Du vil i løpet av kort tid motta en e-post, til din registrerte mailadresse, som vil inneholde all nødvendig informasjon rundt din retur / reklamasjon.

Hvis en vare blir testet ok, ingen feil funnet eller skadet av bruker, kan det bli belastet med kr. 190,- i testgebyr + returfrakt.